Minulla ei ole käytännön kokemusta sairaala-osastolla käytettävistä tietotekniikkasovelluksista. Listaan kuitenkin joitain ajatuksia mitä se minun mielestäni voisi olla.

Ensimmäisenä tulee mieleen potilaiden seuranta. Kuka on tullut osastolle ja koska. Tämä auttaa sairaanhoitajia pitämään järjestystä, kuka on akuutti tapaus ja kenellä ei ole niin tärkeää avuntarvetta. Tietotekninensovellus auttaa tässä huomattavasti ja vapauttaa auttavia käsiä.

Potilaan tilan seuranta on tärkeä. Tietotekniikka näyttää koska potilaan tila muuttuu. Ensimmäisistä oireista tulee heti ilmoitus sairaanhoitajalle. Avun saanti nopeutuu merkittävästi ja potilaan mahdollisesti huononeva tila huomataan ja saadaan hoidettua tai tiedetään jatkotoimenpiteet. Tämäkin tietotekniikkaa hyväksikäyttäen.

Lääkäri on joskus saatava heti paikalle. Puhelinta nopeampi käytäntö onnistuu esim. laitteella joka ilmoittaa paikan ja avun tarpeen syyn.

Jälkihoito on joskus osa parantumista. Jälkihoito-ohjeet pitäisi luoda yhdenmukaisiksi jotka sitten annettaisi kotiutujalle. Tästä on kokemusta lähipiiristäni. Syöpäleikkauksen jälkeen sukulaiseni kotiutuessa hän sai todella huonot hoito-ohjeet. Ei vaatisi paljon panostaa tähän, jotta potilas parantuisi mahdollisimman hyvin.

Reseptien tulostus, kuten e-reseptien kirjoitus, tehdään nykyään tietokoneella. Vähentää huomattavasti väärennöksien määrää. Erikoistuneella sairaanhoitajalla on reseptin kirjoitus oikeus.

Joitain näistä listaamistani asioista on käytössä, jotkut ovat mielipiteitäni mitä tietotekniikka sairaala-osaston hoitotyössä voisi olla.